Unul dintre primele autoportrete semnate de Andy Warhol este “vedeta” unei licitații de artă contemporană pe care Sotheby’s o va susține în Londra pe 28 iunie. Tema licitației este Pop Art-ul și numele emblematice ale acestei mișcări. Printre cele 42 de opere de artă ce vor fi scoase la licitație, se numără mai multe lucrări de Damien Hirst (“Eight Over Eight”, “Contemplation”, “1-Heptene”), Jean-Michel Basquiat (“Untitled”, “Wire”), “Mao” de Andy Warhol și două creații realizate de Basquiat și Warhol împreună (“Sweet Pungent”, “New Flame”).

ANDY WARHOL, SELF-PORTRAIT, 1964 – foto: Sotheby’s

Realizată în jurul vârstei de 35 de ani, la scurt timp după ce a dobândit succes și recunoaștere în lumea artei datorită expozițiilor solo din Los Angeles și New York, seria de autoportrete a lui Andy Warhol, din care face parte lucrarea scoasă la licitație, marchează începutul explorării stilului artistic inedit de creare a portretelor. Opera imprimată pe “silkscreen” este estimată la 5-7 milioane de lire sterline.

Obsesia lui Andy Warhol pentru fenomenul celebritate se reflectă într-o mare parte din operele sale, care au influențat arta contemporană, dar și întreaga societate. În plus, lucrările sale arată caracterul vizionar al lui Warhol despre ce înseamnă celebritatea și psihologia umană. Unul dintre cele mai cunoscute citate ale sale spune că, orice om va putea ajunge să aibă 15 minute de celebritate, lucru ce îl regăsim astăzi în social media. De asemenea, Andy Warhol a fost primul artist care și-a documentat viața minuțios, înregistrându-se audio și video, 24 de ore din 24.

Acesta a reușit să facă din propria persoană o adevărată capodoperă. Începând cu aspectul fizic, Warhol și-a gândit foarte bine personajul, fiecare detaliu având un anumit scop. Poate cel mai bun exemplu este părul gri-alb specific. Încă de la 20 de ani, Andy Warhol a adoptat acest aspect pentru a avea un impact vizual pregnant asupra publicului și pentru a deveni ușor recognoscibil datorită contrastului creat: un chip tânăr cu păr gri-alb, specific oamenilor în vârstă. Ulterior, conceptul i-a folosit pentru a evita publicul. Astfel, a angajat o sosie, pe care a costumat-o și a trimis-o la evenimentele și întâlnirile publice la care nu dorea să participe.

O zi din viața lui Andy Warhol (fragment documentar – BBC)

Însă, spre deosebire de ceea ce se întâmplă în mondenitatea din zilele noastre, Andy Warhol și-a folosit celebritatea pentru a susține numeroși artiști, precum Jean-Michel Basquiat, muzicieni ca David Bowie și Velvet Underground sau actori ce au apărut în proiectele sale cinematografice.

Jean-Michel Basquiat, Andy Warhol, Fred Braithwaite (Fab Five Freddy)