În 1985, artiștii din URSS au fost comisionați să creeze postere pentru susținerea campaniei anti-alcool inițiată de Mikhail Gorbachev. Acestea trebuiau să îi convingă pe oameni că alcoolul este un “dușman periculos” ce îi transformă în “monștri” care ajung să-și rănească familia și pe cei din jur. Însă, mulți artiști au tratat cu umor acest decret privind combaterea consumului excesiv de alcool, iar posterele rezultate sunt niște caricaturi viu colorate.

Toate aceste postere, care nu au mai ajuns la public, au fost strânse într-o carte de Alexei Plutser-Sarno, Damon Murray și Stephen Sorrell. Publicată anul acesta sub numele: “Alcohol: Soviet Anti-Alcohol Posters” (Alcool: Postere Sovietice Anti-Alcool), colecția prezintă peste 200 de postere realizate în anii ’80, dar și un eseu scris de Alexei Plutser-Sarno, în care acesta analizează fenomenul.

Posterele ilustrează oameni sufocați de un șarpe ce simbolizează alcoolul, personaje cu nasul roșu de la băutură sau oameni duși la spital de către sticla de votcă. Felul în care sunt creionate imaginile exagerate, denotă un umor subtil al artiștilor din perioada sovietică, care constrastează mesajele dure, prin culori vibrante și vesele.

Prohibiția de alcool în URSS a fost inițiată de Mikhail Gorbachev din dorința de a îmbunătății economia sovietică, aflată în impas în acea perioadă. Se credea că productivitatea muncii este afectată considerabil de consumul excesiv de alcool la nivel de masă. Însă, prohibiția nu a făcut decât să înrăutățească și să degradeze economia sovietică. Toate afacerile care depindeau de vânzarea de alcool au fost închise, foarte multe podgorii au fost distruse, oamenii au început să-și producă pe ascuns propriul alcool, iar consumul de substanțe periculoase care substituiau alcoolul, precum colonia și lacul, a crescut considerabil.

Galerie – “Alcool: Postere Sovietice Anti-Alcool”