William Shakespeare (c.1564–1616) c.1800–1803 – William Blake (1757–1827) – Photo credit – Manchester Art Gallery

Operele celebre ale lui William Shakespeare au inspirat de-a lungul timpului numeroși artiști, care au transpuns în lucrările lor tragediile și comediile eterne. Felul în care publicul a perceput vizual binecunoscutele piese de teatru a fost permanent influențat de modul în care artiștii le-au interpretat. Un exemplu pregnant este emblematica scenă în care Julieta vorbește de la balcon cu Romeo în miez de noapte. Greu să ne imaginăm acest moment pus în scenă altfel. Însă, în textul lui William Shakespeare nu este menționat că discuția dintre personaje are loc în acest cadru, ideea balconului aparținând unui artist din secolul al XVII-lea. De atunci, scena a fost jucată astfel.

Cu ocazia aniversării a 453 de ani de la nașterea lui William Shakespeare, cei de la Art UK au realizat o selecție de tablouri inspirate de celebrele opere ale lui Shakespeare. Art UK este un proiect îndrăzneț, ce și-a propus să facă cunoscute lumii, colecțiile de artă publice din Marea Britanie. Din anul 2003, când a fost inițiată, și până  în prezent, platforma online a digitalizat peste 200.000 de lucrări, care în mare parte nu sunt expuse publicului larg și nici au mai fost fotografiate până la data curentă. Selecția lor este foarte interesantă, întrucât prezintă picturi mai puțin cunoscute. Impactul vizual al lucrărilor este hipnotizant, oferind noi perspective de interpretare vizuală a pieselor lui Shakespeare.

Astfel, printre lucrări se numără ilustrarea unei scene din “Regele Lear” de John Runciman, în care apare și Bufonul, contrar multor interpretări cunoscute ale piesei, ce au decis să excludă acest personaj. Surprins într-un mod rece, fantezist, aproape de groază, momentul în care Lady Macbeth vine să îi ia cuțitele soțului său, care tocmai l-a omorât pe Regele Duncan, tabloul lui Henry Fuseli reușește să ne dea fiori. Trecând de la tragedie la comedie, selecție include o pictură de Arthur Hughes în care sunt portretizate diferite momente din “Cum vă place”. Piesa a trezit interesul artiștilor datorită subiectului controversat pe care îl abordează Shakespeare – definirea genurilor și a sexualității. Personajul principal Ganymede, se deghizează în bărbat, personalitatea ei se transformă și cucerește inima verișoarei ei, Celia. Pictura lui Arthur Hughes este o dovadă că discuțiile purtate pe aceste subiect în societatea modernă nu sunt o noutate, acestea fiind supuse conversațiilor și în perioada dramaturgului William Shakespeare.

Prin această selecție simbolică, Art UK marchează și importanța actorilor, amintindu-ne de Aldridge, prima persoană de culoare care a intrat în rolul lui Othello și care mai apoi, a fost la cârma unui teatru celebru din Marea Britanie. De asemenea, este inclus un tablou ce îl ilustrează pe David Garrick, căruia i se atribuie meritul de a revitaliza popularitatea lui Shakespeare în secolul al XVII-lea în rândul publicului, prin activitatea sa de actor și ca director de teatru.

Această călătorie ce sărbătorește moștenirea culturală și artistică lăsată de William Shakespeare întregii lumi, se încheie cu o imortalizare feerică a celebrului Teatru Globe, construcție ridicată în 1599 de către compania de teatru a lui Shakespeare și distrusă de incediu în 1613. O reconstrucție modernă a clădirii intitulată “Globul lui Shakespeare” a fost ridicată în 1997, iar de atunci, este unul dintre punctele cheie de atracție turistică ale Londrei.

“King Lear in the Storm”, 1767 – John Runciman (1744–1768)

Photo credit – National Galleries of Scotland. Available under a CC BY-NC-ND licence

“Lady Macbeth Seizing the Daggers”, expus în 1812 – Henry Fuseli (1741–1825)

Photo credit – Tate. Available under a CC BY-NC-ND licence

“Mariana”, 1851 – John Everett Millais (1829–1896)

Photo credit – Tate. Available under a CC BY-NC-ND licence

“As You Like It”, (triptic) 1872–1873 – Arthur Hughes (1832–1915)

Photo credit – Walker Art Gallery. Available under a CC BY-NC-ND licence

“Othello, the Moor of Venice”, 1826 – James Northcote (1746–1831)

Photo credit – Manchester Art Gallery. Available under a CC BY-NC-ND licence

The Apotheosis of Garrick c.1782 – George Carter (1737–1795)

Photo credit – Royal Shakespeare Company Collection. Available under a CC BY-NC-ND licence

“The Globe Theatre with the Thames and St Paul’s Cathedral”, 1981 – Arthur Keene (b.1930), the artist

Photo credit – Shakespeare Birthplace Trust. Available under a CC BY-NC-ND licence

sursă foto: Art UK