Perioada Belle Époque este una dintre cele mai prospere și interesante perioade pe care le-a traversat lumea modernă. Aceasta a început după încheierea războiului franco-prusac în anul 1871 și a ținut pănă în 1914 când a izbucnit Primul Război Mondial. Perioada a marcat dezvoltarea Parisului ca centru cultural-artistic, în care numeroase arte precum literatura, cinematografia, teatrul, dansul, pictura, sculptura au înflorit, iar climatul economic a favorizat apariția mai multor inovații în tehnologie și medicină. În Belle Époque s-a impus curentul artistic Art Nouveau, bucătăria franceza a ajuns de renume internațional, s-a realizat construcția celebrului Arc de Triumf în Paris, automobilul s-a bucurat de popularitate, nume precum Louis Pasteur și Marie Skłodowska-Curie s-au remarcat în lumea științifică datorită descoperirilor revoluționare, iar viața boemă a căpătat un nou sens. În contrast cu ororile prin care a trecut umanitatea în Primul Război Mondial, Belle Époque este denumită de istorici “Epoca de Aur”, frumusețea, vitalitatea și romantismul acestei perioade reprezentând inclusiv în zilele noastre un subiect de interes în film, muzică sau teatru.

Un fenomen artistic inedit, specific acestei epoci, l-au reprezentat posterele. Până la sfârșitul secolului al XIX-lea, procesul de producție al acestora era greoi, iar grafica limitată. Înlocuirea pietrelor cu plăci de zinc a reprezentat o revoluție în litografie, ce a permis utilizarea mai multor culori pe un poster și accelerarea procesului de producție. În efervescența vieții cosmopolite din Paris, toată lumea a început să folosească posterele pentru a-și promova localurile, spectacolele de cabaret, piesele de teatru, produsele comercializate și chiar ideile politico-sociale. În același timp, numeroși artiști au fost atrași de ideea de a concepe grafica posterelor, rezultând adevărate opere de artă semnate de nume precum Alphonse Mucha, Jules Chéret, Eugène Grasset, Théophile Alexandre Steinlen și Henri de Toulouse-Lautrec.

În ceea ce privesc artiștii români, Jean de Paleologu (1855 – 1942) sau PAL, cum obișnuia să se semneze, s-a remarcat atât în Franța, cât și în Statele Unite.

Postere semnate de PAL (Jean de Paleologu)

A ilustrat “Petits poèmes russes” de Catulle Mendès, a colaborat periodic cu publicații de renume ca Vanity Fair, Strand Magazine, New York Herald Tribune, Plume, Rire, Cocorico, Froufrou, Sans-Gêne, Vie en Rose și a creat unele dintre cele mai cunoscute postere de publicitate pentru mărcile de biciclete franceze. În SUA a continuat colaborarea cu anumite reviste, ulterior în publicitate s-a concentrat pe industriile auto, de film și de animație.

Posterele realizate în acele vremuri sunt emblematice pentru perioada Belle Époque, o mărturie pregnantă a vieții parieziene într-o perioadă de glorie și prosperitate. Astfel, inițiativa Colegiului de Artă și Design din Minneapolis de a face publice în online peste 200 de postere din “Epoca de Aur” este lăudabilă. Imaginile, de o calitate foarte bună, la rezoluții mari, sunt disponibile pe Flickr – “Art of the Poster 1880-1918” – de unde pot fi și descărcate integral.

Perioada Belle Époque – “Art of the Poster 1880-1918”

COLECȚIA INTEGRALĂ - “ART OF THE POSTER 1880-1918”

CLICK AICI

Această colecție de peste două sute de imagini digitale ale posterelor istorice din Belle Époque și începutul secolului al XX-lea a fost inițial creată pentru a susține predarea cursurilor de istorie a design-ului și design grafic la Colegiul de Artă și Design din Minneapolis. Mulți dintre artiștii care au creat postere în această perioadă erau deja cunoscuți în alte medii artistice, cum ar fi pictura și arhitectura. Succesul lor creativ a ajutat la depășirea decalajului dintre “high art” și cultura vizuală populară și chiar i-a introdus pe cei care nu au vizitat niciodată muzee sau galerii în design-ul modern inovator. Astăzi, aceste postere uluitoare sunt considerate ca fiind printre cele mai distinctive exemple ale stilurilor “fin-de-siecle”, precum Art Nouveau.

Colegiului de Artă și Design din Minneapolis