Celebrul triptic pictat de Hieronymus Bosch, “Grădina Plăcerilor Pământești” (The Garden of Earthly Delights), este subiectul unui documentar interactiv special creat pentru a aduce opera mai aproape de public. Prezentă fizic în Muzeul Național Del Prado din Madrid, “Grădina Plăcerilor Pământești” se regăsește în format virtual pe site-ul tuinderlusten-jheronimusbosch.ntr.nl. Proiectul este inedit întrucât permite vizitatorilor să exploreze în detaliu lucrarea, să se apropie de ea așa cum nu ar fi putut să o facă niciodată în muzeu. Documentarul oferă o experiență audio-vizuală care transpune publicul în lumea din “Grădina Plăcerilor Pământești”, oferind pentru fiecare parte a picturii informații istorice, precum și interpretări ale simbolurilor.

Despre viața lui Hieronymus Bosch, despre conceptele sale nu se cunosc foarte multe lucruri, dovezile istorice fiind extrem de sărace. Se știe că numele său adevărat a fost Jheronimus van Aken, iar anul de naștere este aproximat ca fiind în 1450. A trăit în s-Hertogenbosch din Olanda, oraș care în perioada medievală a înflorit din punct de vedere comercial. În aceeași perioadă, s-Hertogenbosch era un oraș dominat de catolicism, într-o vreme în care Inchiziția spaniolă era extrem de puternică. Învățăturile religioase conduceau viețile oamenilor, lucru ce se reflectă în picturile lui Hieronymus Bosch, de la formă până la mesaje. Tripticurile erau foarte populare in aceea vreme, biserica comisiona foarte des realizarea acestora.

Hieronymus Bosch – “Grădina Plăcerilor Pământești” – Prima parte

Hieronymus Bosch – “Grădina Plăcerilor Pământești” – A treia parte

Hieronymus Bosch – “Grădina Plăcerilor Pământești” – A doua parte

Documentar interactiv Hieronymus Bosch - “Grădina Plăcerilor Pământești”

CLICK AICI

Potrivit istoricilor, realizarea picturii “Grădina Plăcerilor Pământești” a durat aproximativ 15 de ani. Aceasta a fost finalizată în anul 1515 și este catalogată ca o lucrare reprezentativă pentru perioada de Renaștere Nordică.

În ceea ce privește mesajul lucrării sau motivul pentru care Hieronymus Bosch a decis să o realizeze, părerile sunt foarte împărțite. Lipsa unor dovezi scrise despre gândurile, părerile și aprecierile artistului păstrează “Grădina Plăcerilor Pământești” într-un aer de mister.

Una dintre cele mai populare teorii susține că tripticul închis prezintă lumea creată de Dumnezeu în  a 3-a zi. Prima parte a tripticului deschis ilustrează Edenul și momentul în care Dumnezeu îi creează pe Adam și Eva. A doua parte ne arată cum oamenii păcătuiesc pe Pământ, dându-și frâu liber instinctelor sexuale, iar în a treia parte este prezentat Iadul, în care oamenii sunt pedepsiți pentru păcatele lor. Astfel, lucrarea era în ton cu predicile religioase din acea vreme.

Portret Hieronymus Bosch din manuscrisul Recueil d’Arras

Pe de altă parte, unii specialiști sunt de părere că simbolistica este menită să critice felul în care Inchiziția și Biserica Catolică conduceau într-un mod tiranic, privând oamenii de drepturi și libertăți. Partea a doua a picturii reprezintă un Paradis Pierdut, în care oamenii trăiesc într-un mod inocent, liber, în natură, alături de toate creaturile Pământului, reale și fantasmagorice.  Iadul este menit celor care păcătuiesc prin lăcomie, război, crimă, infatuare, egoism și narcisism, toate acestea fiind reflectate sugestiv in cea de a treia parte.

Indiferent de aceste ipoteze sau de motivele care l-au determinat pe Hieronymus Bosch să picteze “Grădina Plăcerilor Pământești”, această operă de artă transmite privitorului o poveste captivantă, pe care acesta o interiozizează, interpretând-o prin prisma propriei culturi, istorii sau religii.