“Copyatorul” este cel mai nou proiect pe care artistul Aurel Tar l-a vernisat la Apollo 111. Conceptul expoziției s-a născut dintr-un cumul de întâmplări, o criză artistică și dramatismul copierii. Prin cele 5 lucrări expuse, Aurel Tar tratează filosofia copierii din mai multe perspective: ca metodă de studiu, din punctul de vedere al unui diletant, dar și ca o ultimă instanță a pictorului ce ajunge într-o criză de creativitate.

Impactul vizual al lucrărilor este o adevărată experiență – dacă la prima vedere par a fi printate, după ce realizezi că sunt pictate, printr-o tehnică personală a artistului, ești absorbit de fiecare detaliu și de felul în care pigmenții de culoare sunt așezați pe pânză și formează imaginea finală.

Aurel Tar - Copyatorul - vernisaj la Apollo 111

Ideea acestui proiect a mai pornit și de la o întâmplare – cineva nu mi-a cumpărat odată o lucrare tocmai pentru că a zis ca este print. Am vrut să accentuez mai tare. Practic m-am jucat tehnic. Modelul meu a fost xeroxul. Lucrarile sunt alb-negru din ideea că, atunci când renunți la originalitate sau la lucrurile care te pot caracteriza nu este tocmai un sentiment fericit. Este un fel de drama până la urmă. De aceea am păstrat alb-negru, ca să induc cumva acest dramatism al copierii. Practic acest proiect este făcut, așa cum este precizat și în statement, plecând de la o criză artistică. Poate fi luat și ca un studiu. Și când copiezi poți să faci un studiu. Copierea poate fi și un studiu. Sau din alt punct de vedere – dilentanții – dilentanții copiază. Cumva am luat și unghiul acesta. De aceea mi-am ales și teme celebre, mergând din punctul de vedere al unui diletant. 

a declarat Aurel Tar pentru ARTĂ PRIN GAURA CHEII

Expoziția “Copyatorul” semnată de Aurel Tar este deschisă publicului la Apollo 111 până pe 20 mai. 

Statement Aurel Tar – Copyatorul:

“Proiectul este expresia unei îndelungate crize artistice şi o reacţie împotriva căutării vehemente a originalităţii sterile – un efort care transcende şi poate chiar sublima procedeele artistice. Acest gest defineşte originalitatea ca fiind un construct social a unei lumi fanatice, de care suntem desensibilizaţi prin propriul consum.

Artistul pune intrebări despre pozitia sa in timp şi spatiu, apropriind imagini și încorporându-le într-un spaţiu personal. Actul fizic de copiere foloseşte metode artistice convenţionale (în fapt o tehnică personală de pictură) şi face referire la banalitatea folosirii unui printer sau la abilităţile unui diletant.

Monocromia tablourilor reflectă starea interioară a artistului care este lipsită de culoare, pentru a putea susţine căutarea perpetua de care el dispune. Pe parcursul acestui experiment căutarea ar fi trebuit sa se oprească, artistul devenind un intermediar obiectiv care nu creează adevăruri, ci le copiază.

Totuşi, asta nu se întamplă – mici alteraţii sunt inevitabile. Artistul nu poate deveni cu desăvârşire un mecanism de producţie. Oricare ar fi intenţia sau actul, o construcţie însuşită poate fi prezentată doar ca o variaţie a sa. Actul real de copiere presupune o exteriorizare precedată de interiorizare, un gest care în starea sa absolută, nu este obiectiv.” – Autor text: Ana Avram.

Recent, Aurel Tar a fost invitat în cadrul emisiunii ARTĂ PRIN GAURA CHEII cu Steluța Roșca Stănescu, unde a discutat despre o altă expoziție la care participă – #MDA la Galeria Kulturama – despre litografie, experiența studiului în Franța și multe alte lucruri interesante din viața artistului.

CITEȘTE TOT INTERVIUL